דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדילמות האסטרטגיות המרכזיות 

מאת    [ 09/01/2015 ]

מילים במאמר: 369   [ נצפה 1739 פעמים ]

תהליך התכנון האסטרטגי הוא אבן דרך בהתפתחות של חברה. בעזרת התהליך, חברות קובעות את כיוונן הכללי, כלומר מה הן רוצות להציע ומי הם לקוחות המטרה. ישנן החלטות אסטרטגיות רבות נוספות, אשר נובעות משתי השאלות המרכזיות הללו, כגון באילו שוקים לפעול, מה היא שרשרת הערך של החברה, כיצד ניתן לצמוח ולהתרחב בתחומי הפעילות הנבחרים, מה מיקום החברה לאורך שרשרת ההפצה ועוד. אך השאלה של תחום פעלילות החברה, כלומר מה מציעים ולמי מציעים היא הדילמה המרכזית הראשונה והחשובה ביותר שעליה חברה צריכה לתת מענה. ברגע שחברה קיבלה החלטה לגבי דילמה זו, סביר להניח שלא יערכו בה שינויים לעיתים תכופות, כי השינויים מצריכים שינוים מהותיים באופן התנהלות החברה. אולם במקרים מסוימים יהיה צורך לבחון שוב את תחומי הפעילות ולהחליט אם יש מקום לעשות שינוי. 

הדילמה המרכזית השנייה איתה כל חברה צריכה להתמודד היא כיצד ליצור יתרון תחרותי בתחומי הפעילות הנבחרים. בניגוד לדילמה הרראושנה, עם הדילמה הזו חברות צריכות להתמודד כל הזמן ובאפון שוטף. יצירת יתרון תחרותי הוא הגורם שלקוחות יעדיפו את מוצרי או שירותי החברה על פני מוצרים או שירותים מתחרים או תחליפיים. היתרון התחרותי למעשה יכול לנבוע משני גורמים: תועלת או מחיר. אם המוצר או השירות מעניק תועלות רבות יותר ללקוחות, הם יעדיפו אותו על פני מוצרים מתחרים לפעמים אף אם המחיר גבוה יותר. במקביל, מוצרים המעניקים אותה רמת תועלת במחיר נמוך יותר מהמתחרים יקבלו עדיפות. עבור לקוחות שונים ישנן תועלות שונות ולכן יש צורך באופן מתמיד להבין את צרכי הלקוחות ולזהות כיצד ניתן לענות על צרכיהם טוב יותר.

בכדי להתמודד עם שתי הדילמות המרכזיות הללו, חברות צריכות לבצע תכנון אסטרטגי תקופתי, אשר יבחן את עמדתן הנוכחי, את צרכי הלקוחות, מבנה השוק והתחרות איתה החברה מתמודדת. תהליך התכנון האסטרטגי יכול להתבצע במספר פורמטים ושיטות, אך בכל המקרים הוא חייב לכלול אלמנט של ניתוח המצב הקיים, זיהוי דרכי פעולה אפשריות להמודדות עם הדילמות ובחירת דרכי הפעולה הטובות ביותר. במקביל רצוי להגדיר מטרות ויעדים לארגון, כדי שניתן יהיה לבחון את התקדמות החברה ביישום האסטרטגיה ואת מידת הצלחתה. 

לאחרונה הוצאנו לאור ספר בנושא "גיבוש אסטרטגיה עסקית", אשר נכתב על  בסיס הובלה של למעלה מ-1,000 פרויקטים של תכנון אסטרטגי בחברות ובארגונים מסוגים שונים ושל למעלה מ-40 שנות הוראה באוניברסיטאות שונות ובתוכניות הדרכה למנהלים ולארגונים. הספר מציג את גישתנו להתמדדות עם הדילמות המרכזיות ומודלים שונים.

גיא פרי מנכ"ל, מיצוב - ייעוץ אסטרטגי טל': 03-510-8801 | פקס: 03-510-8802 | נייד 050-591-1041 href="mailto:guy@mitzuv.comguy@mitzuv.com">">guy@mitzuv.com www.mitzuv.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב